העט נע במהירות על פני הנייר, משרטט צורה. בשניות הראשונות היא נראית כמלבן ריק, עם מה שנראה כצוואר מחובר אליו מלמטה. לאט לאט מתווספים אליו תווי פנים, ואחרי חצי דקה הסרטון שמתעד את אחת העבודות בתערוכה "דיוקנאות רובוטים" מסתיים, וחושף את הדמות שמונחת על הנייר: פניו המוכרות של C-3PO, הרובוט הזהוב.
לקניית ציורים "בעבודת יד" לחצו עליי
C-3PO, כמו שאר הציורים בתערוכה שמוצגת בימים אלו במוזיאון Maison d'Ailleurs בשוויץ, משורטט בקווים מרושלים, מקושקשים כמעט, כאלה שנראים הרבה יותר כניסיון להעביר את התחושות שהמודל מעורר בצייר ופחות את דמותו המדויקת. זו היתה עשויה להיות אבחנה טריוויאלית אלמלא פרט אחד חשוב: את הדיוקן — כמו גם את הפורטרטים של ידוענים, הרובוט וול־אי של דיסני ורובוט המנגה היפני אסטרו בוי — לא יצר צייר אנושי אלא רובוט אחר, פול 2, אחד הרובוטים הציירים המתקדמים שקיימים היום.
פול 2 מורכב מזרוע מרובת מפרקים שאוחזת בעט, זרוע מוגבהת עם מצלמה שמכוונת אל הנייר ומתקנת אותו בזמן אמת, ויחידת עיבוד מבוססת בינה מלאכותית שעוצבה כך שתדע לפענח את תצלום הפנים שמולה ולהפוך אותו לקווים שמחקים את טכניקת הרישום האנושית.
הרובוט בפעולה. יחידת עיבוד מבוססת בינה מלאכותית מפענחת את תצלום הפנים.
היוצר האנושי שעומד מאחורי פול 2 הוא אמן בעצמו - הצייר, החוקר והאמן הדיגיטלי פטריק טרסט, צרפתי שפועל מלונדון ועוסק בקשרים בין יצירה ממוחשבת ואמנות אנושית. "לפני יותר מעשור, לאחר שנים שבהן עסקתי בציור בעצמי, איבדתי את התשוקה לזה. הפתרון שמצאתי היה לעבור לעיסוק בבנייה של מכונות שמציירות", כך הוא מספר. "סגנון הציור שלו הוא בעצם חיקוי של הדרך שבה אני נהגתי לצייר בעבר. את הרעיון לתת לפול לצייר רובוטים קיבלתי אחרי ביקור בגלריה בלונדון שהציגה דיוקנאות עתיקים של בני אצולה, וזה גרם לי לחשוב על המקבילה הרובוטית לעניין".
התוצאה היא סדרה שכוללת לא רק רובוטים קולנועיים אלא גם יוצרים ומדענים שתרמו רבות לענף הרובוטיקה, כמו אייזק אסימוב ואלן טיורינג, לצד דמויות ספרותיות שיכולות להיחשב כאבות הרוחניים של הרובוטים כפינוקיו ופרנקנשטיין.
לאחר שהשלים תואר שני באמנות ממוחשבת באוניברסיטת לונדון בנה טרסט ב־2011 את הדגם הקודם בסדרה, פול הראשון, שצויד בשילוב של תוכנות שאמור לחקות את קליפת הראייה במוח האנושי, ויצר באמצעותו סדרת מיצגים שבמסגרתם צייר את המבקרים בתערוכה. בסדרה הנוכחית, לעומת זאת, אין מודל חי אלא אימג'ים דיגיטליים שהוזנו מראש.
בעתיד עולם האיור יעבור לציור על ידי רובוטים? אולי האיור הדיגיטלי יעלם? מאיירים יפקחו על מכונות? ציורי יד יהפכו לנחלת העבר? - רק הקב"ה יודע מה ילד יום.